آثار خالق قصه های خوب برای بچه های خوب در کانون آذریزدی /داستان های آذریزدی به تصویر کشیده می شود


یزدفردا "کانون آذر یزدی طراحی و برنامه ریزی لوح فشرده ای حاوی زندگینامه و آثار پدر ادبیات کودک و نوجوان را آغاز کرده است و به زودی مراحل ساخت انیمیشن‌هایی از داستان‌های آذر یزدی نیز به همت اعضای این کانون آغاز می شود.


همه از مهدی آذر یزدی به عنوان نویسنده کهنه کار ادبیات کودک و نوجوان یاد می کنند. معروف‌ترین اثر او مجموعه «قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب» نام دارد. او جایزه یونسکو و نیز جایزه سلطنتی کتاب سال را پیش از انقلاب دریافت کرده بود و سه کتاب او توسط شورای کتاب کودک به‌عنوان کتاب برگزیده سال انتخاب شده بود.


مهدی آذریزدی بیش از 50 سال برای کودکان کتاب نوشت، در سال 1343 از سازمان یونسکو جایزه ای دریافت کرد و در سال 1345 دو اثر وی به عنوان اثر برگزیده «کتاب کودک» انتخاب شد. او در ۱۸ تیر ماه ۱۳۸۸ در سن ۸۷ سالگی در بیمارستان آتیه تهران درگذشت.


آثار آذریزدی در زمینه ادبیات کودک همچون کتاب هشت جلدی قصه‌های خوب برای بچه‌های خوب مشهور و برای عموم علاقه‌مندان به فرهنگ و ادب فارسی شناخته شده است و از پرتیراژترین کتاب‌های ایران بوده است. قصه‌های تازه از کتاب‌های کهن، گربه ناقلا، گریه تنبل و مجموعه‌های قصه‌های ساده از جمله کارهای او برای کودکان بود.


با توجه به گستردگی فعالیت این هنرمند، یکی از کانون های مساجد استان یزد نام این نویسنده کهنه کار را بر کانون خود گذاشته تا یاد و خاطره این نویسنده سرد و گرم چشیده یزدی همواره گرامی داشته شود.


کانون فرهنگی هنری آذر یزدی همزمان با اولین سالگرد درگذشت پدر ادبیات کودکان و نوجوانان و در سفر وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی به یزد افتتاح شد. این کانون در منطقه آزاد شهر یزد با هدف نشر و ترویج آثار مهدی آذریزدی و فرهنگ اسلامی دینی فعالیت می کند.


مهدی کریم‌زاده، مدیر کانون آذر یزدی از طراحی نر‌م‌افزار ویژه زندگی‌نامه و آثار آذر یزدی خبر داد و گفت: این نرم‌افزار دوران زندگی این هنرمند را ترسیم و کتاب‌ها و آثار منتشر شده و نشده وی را منعکس می کند.


این نرم‌افزار با همکاری گروه تحقیق و پژوهش کانون‌ برنامه‌ریزی، طراحی و در آینده نزدیک به مرحله تولید می‌رسد. بخشی از داستان ها و قصه های کوتاه آذریزدی به صورت صوتی تهیه شده که کودکان و نوجوانان با شنیدن این فایل صوتی در این نرم افزار با آثار این هنرمند آشنا می شوند.


ساخت انیمیشن از آثار آذر یزدی نیز در برنامه های آینده این کانون قرار دارد که بعد از سپری شدن مراحل تولید فایل صوتی داستان‌های استاد، مراحل ساخت انیمیشن‌های زیبا و جالب از داستان‌های آذر یزدی برای مخاطبان کودک آغاز می شود.


به گفته مدیر کانون آذر یزدی، در هفته یک داستان کوتاه استاد با هدف تقویت ادبیات داستانی، تشویق نسل جوان به فرهنگ کتابخوانی و آشنایی با آثار استاد آذر یزدی در تابلوی کانون نصب می‌شود.


چاپ روزنامه دیواری هر سه ماه یک بار که به شرح مختصری از زندگی‌نامه و داستان‌های آذر یزدی می‌پردازد و نیز اهدای جایزه از آثار استاد یزدی به برگزیدگان مسابقات کانون از دیگر اقدامات این کانون در راستای گرامیداشت یاد وو خاطره استاد یزدی است.


کتابخانه کانون بیش از هزار و 500 جلد کتاب در زمینه ادبی، قرآنی، فرهنگی، مذهبی و به ویژه کتاب‌های استاد آذر یزدی را در خود جای داده و مکان مناسبی برای آشنایی نسل جوان یزدی با فرهنگ و ادب این مرز و بوم است.

  • نویسنده : یزد فردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا